iPad

Nejsem jablíčkář, preferuji Windows. Toto prohlášení musím po roce používání iPhonu doplnit o dovětek: pro desktopy, notebooky a servery. Zajímavé porovnání  Windows vs MasOS.

iPad je vlastně gadget a přerostlý iPod. Kdyby byl na trhu již včera, byla by to další impulzivní koupě, kterou bych ve svém životě udělal.

Nevím, proč většina geeků čekala, že iPad bude počítač typu netbooku. Apple vyrábí již delší dobu MacBook Air s multi-touch trackpadem. Konkurovat vlastním MacBookům není dobrý nápad. Asi i proto Apple hledal, co na trhu chybí, a opět to našel. Jak to ten Steve dělá?

Za posledních několik dní jsem se setkal s názorem, že iPad je k ničemu. Čím víc názorů jsem přečetl, tím více jsem přesvědčen, že si iPad v budoucnu opravdu pořídím. O impulzivní koupi se jednat nebude. iPad je ideální na doma. Rozhodně není určen na práci a to mi vyhovuje (doma pracovat nechci). Je to zařízení, na které již dlouho čekám, a věřím, že ho bude využívat celá rodina.

Devět důvodů, které mě přesvědčily:

  • webový prohlížeč, který je doma vždy po ruce
  • nenáročné herní relaxování (tisíce her a hříček)
  • užitečný pomocník – aplikací je řádově více než her (najdou se i užitečné)
  • na čtení knih a dokumentů (ideální formát na gauč, do postele)
  • pouštění videí (např. z youtube – opravdu nechci na tohle blokovat „hlavní“ televizní LCD)
  • absence virů, červů a dalších podobných vymožeností
  • nemožnost „rozbití“ instalací software
  • rychlost zapnutí/vypnutí
  • kvalitní power management

Zajímavý pohled nabízí Petr Mára na svém blogu.

Multitasking – organický

Hrnečku dost. Prakticky v každém článku, v každé diskuzi se řeší, proč ani iPad nemá multitasking a jak je užitečný. Nabízím vám trochu netradiční pohled na tento problém. Když mi bylo dvacet, pracoval můj mozek v režimu preemptivního multitaskingu, což v praxi znamenalo, že jsem byl schopen komunikovat na několika úrovních: psát si s několika lidmi na ICQ, telefonovat nebo konverzovat s kolegy v kanceláři, poslouchat rádio a zároveň ještě pracovat.

Jak se blížila třicítka, začal jsem sledovat postupný přechod na kooperativní multitasking verzi známou třeba z Windows 3.1 . Aktivit neubylo, ale začalo být nutností jednotlivé činnosti střídat.

Současný stav lze jen těžko nazvat multitaskingem. Prostředí se nemění – úkolů je stále stejně, nebo jich dokonce přibývá, ale jejich zpracování je komplikovanější. Pokud během aktuálního procesu nastane přerušení, pak přichází problém.

Například na mne začne někdo mluvit, můj operační systém si vybere ze dvou možností: přerušení hlavního úkolu a přepnutí do konverzačního módu (ta lepší varianta) nebo pokus o multitasking, který většinou dopadne výrazným zpomalením hlavní činnosti a zvýšenou chybovostí. Ve výsledku tedy ani přesně nevím, co se mi někdo snaží sdělit, a ještě mě to vyrušuje. V kombinaci s nestabilitou mé paměti to pak vede k tomu, že mám spousty úkolů odložených na pozadí, o kterých nevím a nemohu se na ně přepnout.

Proto několikrát za rok provedu etanolový restart. Obávám se, že pro můj hardware to není ideální způsob, ale lepší neznám (nechci, aby došlo k havárii). Znáte ho vy? Poraďte.

Multitasking pro iPad

Proto stále více rozumím filozofii Applu. Ač jejich zařízení multitasking podporuje a OS ho umí, prostě ho běžným aplikacím nepovolí. Výsledkem je, že běžící aplikace může využívat prostředky iPhonu/iPodu/iPadu naplno a efektivně.

Navíc nedochází k situacím známým z ostatních platforem (Smartphone, Notebook, Desktop) – tzn. zahlcení paměti, procesoru naprosto zbytečnými úkoly jen proto, že je uživatel líný je vypnout.

U chytrých telefonů to považuji za hlavní problém. Byl to důvod, proč jsem po několikadenním testování iPhonu odmítl simku vrátit zpět do HTC telefonu. Raději budu, pokud se aplikace rychle spustí znovu, než aby se dlouho vzpamatovávala z toho, že byla odložená na pozadí.

Závěr: pohled vývojáře

Jako vývojář jsem nadšen. Díky skvělému marketingu Applu bude ještě tento rok k dispozici a masově rozšířena další platforma, na kterou již dnes může naše malé studio připravovat nové hry. O tom, že zahrát si náš Hattrick na iPadu bude prostě „božárna“,  vůbec nepochybuju.

Lukáš (CINEMAX)