15 měsíců poté
Pro dnešek jsem si připravil malý „postmortem“ hry Numen, zaměřený zejména na vydání české verze. Hra Numen byla zásadním milníkem našeho studia. Všechny tituly před a i většina titulů vyvíjených po se dají zařadit do škatulky indie.
Pro větší přehlednost, definice základních pojmů:
Indie vývoj – Studio vyvíjí hru na vlastní pěst, za svoje peníze, bez uzavřené smlouvy s vydavatelem, tzn. nezávisle. V některých případech vydavatele hledá až po dokončení vývoje, nebo v jeho průběhu. Případně studio vsadí na tzv. self-publishing – realizovaný formou digitální distribuce. Z vlastní zkušenosti doporučujeme jednání s vydavateli úplně nezatracovat. Například i tak nezávislý vývojář, jakým je studio 2D Boy, uzavřel smlouvu na evropskou distribuci World of Goo s RTL Games. Cesta nezávislého vývoje je tou nejriskantnější, ale v případě úspěchu bere vývojář výhru i s „jackpotem“. Zároveň tato cesta představuje absolutní tvůrčí svobodu, která je omezená pouze rozpočtem nebo ochotou vývojáře investovat svůj volný čas.
Vývoj na zakázku – Vydavatel zadá studiu zakázku za předem definovaný rozsah a rozpočet. Takové hry se označují jako „budget“. Ve většině případů je zadání podřízeno marketingovým průzkumům (např. na trhu chybí hra pro dívky 8–12 let o ponících) nebo je ovlivněno prudkým nárůstem obliby konkrétního žánru nebo tématu. Stejně vzniká většina her s licencí (filmovou nebo literární). Vývojář není zainteresovaný na zisku a má velmi malou motivaci komplikovat si tvorbu hry inovacemi. Vzhledem k pevnému rozpočtu, krátké délce vývoje a malé motivaci vývojáře je většina her velmi špatných. Mezi výjimky, kterých není mnoho, můžeme určitě zařadit slovenský Cauldron nebo českou firmu SCS Software. Hlavní výhodou je finanční jistota (součástí rozpočtu je zisk).
Vývoj s vydavatelem – Koncept a technologické demo hry je plně v rukách vývojáře. V této rané fázi do procesu vstupuje vydavatel. Rozsah hry, hratelnost a rozpočet sestavuje vývojář. Pokud je vydavatel kvalitní, může do projektu kromě financí přinést i své zkušenosti z předchozích projektů a znalosti trhu. Vývoj se ale může také změnit v neustálé soupeření, kde vývojář prosazuje vyšší kvalitu a inovaci a vydavatel dodržení rozpočtu a termínu. Úspěšná spolupráce s vydavatelem často končí akvizicí studia. Na rozdíl od vývoje na zakázku je vývojář zainteresován na komerčním úspěchu hry. V ideálním případě je tato cesta nejlepší, protože nabízí tvůrčí svobodu zajištěnou financemi, marketingem a distribucí. Bohužel neochota vydavatele navýšit rozpočet, trvání na „nesmyslných“ změnách v projektu, špatný marketing nebo nevykazování prodejů můžou tento model snadno proměnit v ten nejméně výhodný.
V roce 2005 jsme představili koncept a technologické demo hry ruskému vydavateli Akella. Po několikaměsíčním jednání jsme se dohodli (jednalo se tedy o „vývoj s vydavatelem“). Po několika letech nabral vývoj indie rysy. Zároveň se hra proti původnímu plánu výrazně rozrostla. Náš rozpočet narostl a začal být mimo možnosti našeho vydavatele (zejména kvůli nástupu hospodářského propadu a výraznému snížení prodejů v Rusku). Výměnou za naši investici do projektu (finanční i časovou) jsme získali zpět práva na digitální distribuci anglické verze. „Postmortemu“ samotného vývoje hry se budu věnovat v některém z dalších článků.
V prosinci 2009 byla hra dokončená.
Práva na českou verzi jsme si (čistě z patriotismu) nechali. Klasické DRM (typu StarForce, atp.) považujeme za kontraproduktivní, proto jsme se rozhodli, že česká verze nebude takovouto ochranu obsahovat. Na druhou stranu není dobré před reálným problémem pirátství zavírat oči, a tak jsme se vydali vlastní a značně netradiční cestou.
Pavoukem jsi a pavoukem zůstaneš.
Cíl – nekomplikovat život zákazníkům a co nejvíce ho znepříjemnit pirátům a zároveň získat relevantní informace o poměru pirátů a zákazníků – byl splněn. Neexistuje jediný zákazník, kterému by naše protipirátská ochrana zkomplikovala život. Pirátů se (bohužel) nachytalo více, než jsme čekali – viz níže. Jak naše ochrana funguje, detailně vysvětlovat nebudu, ale jak praví klasik, „nyní již máte dostatek indicií“.
Krátce po vydání hry propukla i poměrně pikantní a hodně diskutovaná Kauza nevěřící Misarica. Ještě teď kroutíme hlavami a už nás začíná bolet za krkem, dále se k této záležitosti vracet nebudeme a považujeme ji za uzavřenou.
Po patnácti měsících evidujeme více než 17 tisíc pirátských kopií české verze. Toto číslo pochopitelně není konečné, jedná se pouze o piráty, kteří se nechali „chytit“. Celkově odhadujeme, že pirátských kopií bylo staženo 2–3x více. Legálních kopií je tedy jen několik málo procent z celkového množství. Což nás vede k závěru, že trh PC her se sice zmenšuje, ale hráčů rozhodně neubývá.
Vzhledem k tomu, že Numen získal velmi dobrá hodnocení – Score 72 %, Level 7/10, Sector 7.5/10, CzechGamer 75 %, Game Page 70 %, oblíbila si ji řada hráčů u nás i ve světě, a my tak víme, že bezmála pětiletý vývoj stál za to. Smutnou statistikou je ale skutečnost, že v ČR prokazatelně na 1 legálně zakoupenou hru Numen připadá minimálně 34 jejích pirátských kopií.
Pochopitelně je nám líto, že jsme dokázali hru prodat jen zlomku skutečných zájemců, a proto jsme se rozhodli této početné skupině nelegálních hráčů nabídnout amnestii v podobě 86% slevy (hru Numen lze pořídit za 79 Kč místo původních 599 Kč).
Nabídka platí do 13. března 2011. Za cenu 79 Kč získáte přístup ke stažení instalace hry Numen: Contest of Heroes (bez DRM) v nejnovější české verzi 1.40.
Co obsahuje update na verzi 1.40:
- Přidány video-tutoriály
- Přidán anglický dabing do animací
- Přidán bonusový dungeon Hrozivý Karkinos
- Přidán autosave při ukončení hry (s výjimkou questu, kdy je hráč proměněn v pavouka)
- Přidána možnost invertovat osu Y myši
- Opravy překlepů
- Přidána podpora rozlišení 1600×900
- Přidána podpora rozlišení 2560×1600
- Odstraněna příčina pádů hry v Aréně
- Zvýšena celková stabilita hry
Více na webu http://uz-nechci-byt-pirat.numen.cz
Lukáš (CINEMAX)
Každá mince má dvě strany.A co že je na té drůhé straně ? Především i negativní resp. né moc vysoké hodnocení Numenu i na jíných herních webech.Hráčům dnes jedna recenze nestačí a rádi se přečtou i na jinem herním webu.Hra byla zabugovaná a často padala.To neni žadný mýtus ale fakt kvůli ,kterému to například můj otec po několika hodinách i jeho kolega z práce vzdali a smazali.
Jednoduše v konkurenci tolika kvalitních RPG ,které na trhu jsou je docela naivní si myslet ,že bude Numen prodejní „trhák: ,který ma šanci na nějaký prodejní větší úspěch má.Upřímně , raději si zahraju znova Fallout 2 něž Numen.Můžu použít i ten výraz uvedený vámi.“Řadě“ hráčů Numen ani za těch 80,- nestojí.
Samodřejmě ,že každý to vidí jinak.Jak se říká 100 lidí 100 nazorů.Vůbec by mě nepřekvapilo kdyby mě tady fanoušci a Cinestar označili za „hatera“ a asi i piráta ,protože to tady takhle chodí ,ale vlastním Numena ,který byl v č.200 časopisu Score takže jestli má nějaký pirát zájem ,když jich je teda tolik , tak mu ji mile rád pošlu.
Zamyslete se L.M. příště než něco napíšete.
Váš názor vám neberu, ale mimo několika negativních recenzí existují i pozitivní: Score 72 %, Level 7/10, Sector 7.5/10, CzechGamer 75 %, Game Page 70 %.
Samodřejmě že exitují i ty negativní.Je sice více pozitivních ,ale tohle nehraje podle mého moc velkou roli.Jak jsem již psal předtím dnes lidi čtou více než jednu recenzi ,ale hlavně davají spíše na názory hráčů.Bohužel se recenzenti stávají stále více nedůvěryhodnymi viz. například hrej.cz a recenze na TDU2 kde hra dostala 7/10 a o pár dní později ten stejný človek napíše komentář kde TDU2 kritizuje na všechny doby.A pak si človek říká jestli ty recenze myslí vážně.
Nicméně bych já alespoň na blogu čekal ,že se když už ne všechno alespoň čast nebo nekteré další časti druhé strany mince napíši kromě toho ,že za nízké prodeje mužou piráti.Ovšem taky na tom mají svůj díl viny ,ale není to jen to.Svádět vše na piráty je strašně jednoduché.
Zdendo (ycemane, nebo jak ti tu mame rikat), kolik tech Score 200 mas? Prilohu s Numenem rozdavas v diskuzi na Hrej.cz – tam je ctenaru nepochybne vic, takze uz asi bude pryc. No uprimne, nekde tu mam prispevek, kde jsem byl nemistne korektni. Tak to napravim, jsi blb uzasnyho formatu a jeden ze dvou lidi v CR, co delaj mezeru pred carkou – ano spravne – ty a yceman 🙂
To je zase material, navrhuji hlasovani, zda by urcite „ozdravovny“ mely umoznovat chovancum pristup na internet.
Oprava: Cinemax
Me naopak na reakci pana Zdendy vadi nasledujici:
1) hra nebyla zabugovana, pouze piratska verze vykazovala urcite syndromy chybovosti.
2) zejmena s neoficialnimi distribucemi her se zachazi tak, ze se po prvnim problemu „smazou“ a hotovo. Oficialni update totiz casto nebyva mozny. A o tomto pripadu pan Zdenda patrne pise…
3) hra mela prevazne pozitivni hodnoceni jak v mediich (v prumeru okolo 70 %) ale mnohem pozitivnejsi treba od zahranicnich hracu na Steamu.
4) takze kdyz to shrnu, a urcite bych nechtel nekoho oznacit tak, jak se Zdenda obava, je jeho prispevek hodne na vode a hodne mimo misu. Chtelo by to trochu lip promyslet, nez neco kritickeho pustite do sveta. Neni to legrace, lidi, jejichz praci hanite se tim zivi, zivi svoje rodiny a rozhodne neprovozuji verejnou sluzbu, kterou byste jako obcan mohl narokovat v nejvyssi kvalite. Kupte nebo ne, ale k aktivni kritice by to chtelo padnejsi a podlozenou argumentaci. Vazne mi nejak unika, co z aktivit Lukase Macury nebo Cinemaxu vam tak hnulo zluci. Tady je velka neznama, ktera z podobnych vyjadreni dela bezobsazny vykrik.
Proto tebe je zřejmě důležitější umístění čárek důležitější než diakritika.
„1) hra nebyla zabugovana, pouze piratska verze vykazovala urcite syndromy chybovosti.“
To je možné, že já naneštěstí pro tebe „mluvím“ o originalní verzi pokud se tak kopii ze Score dá říkat.
„2)“
Stejná reakce jako v bodě 1.Ale přoč argumentovat když vše můžu svést na pirátství a piráty.
„3)“
Ano to je pravda, ale taky bych se mohl zeptat „Kolik jich bylo ?“.Předokládám, že ty pozitivní ohlasy pochází ze Steam fóra.
„4)“
Ano neprovozují veřejnou službu, a tím pádem si nemohu nárokovat vyšší kvalitu.Ale lidi resp. zákazníci očekávají za své peníze uřčitou kvalitu, a pokud není pro zákazníka dostačující tak nemůže vyrobce očekávat zázraky.
Oceňuji L.M.,že muj komentář nesmazal.Je možné,že je muj komentář tvrdý, ale důvodů neuspechu hry/her je více než je piráti.
Kritik = pirát ? Novy trend ? A pro jistotu ještě jednou.“Originalní“ hra v časopisech jako Level a Score = pirátské kopie ?
Nerozumím tvé poznámce o interpunkci. Pokud jde ale o diakritiku, tak některá zařízení ji neumožňují, takže s tím nic nenaděláš a musíš psát „cesky“, ale to, jak správně napsat čárku, se učí děti na základní škole.
K bodu 1. Jestli jsi měl na mysli verzi ze SCORE, tak ano, skutečně tam nedopatřením vyšla nejstarší verze, ale i tu bylo časem možné patchem opravit. Chyb má (měl) Numen naprosto standardní množství, jako každá jiná hra (prakticky neexistuje hra bez chyb) a v podstatě jsme se jen sporadicky setkali se závažnými problémy, které ale technická podpora s hráči vyřešila. Škoda, že máš jinou zkušenost a pokud jsi měl na mysli pouze tuto verzi, tak beru zpět mé pochyby o původu hry.
K bodu 2. Vůbec nerozumím, proč tu pořád opakuješ větu o nějakém svádění všeho na piráty. S potenciálními chybami ve hře snad nemají nic společného, ani s její kvalitou, ani s tím, že tebe neoslovila. Proč se nám toto snažíš podsouvat? Tvojí argumentaci prostě nerozumím.
Pouze konstatujeme, že pirátů je takové množství, že je škoda jim hru nenabídnout za cenu, která by je přesvědčila ke koupi a některým z nich třeba dala pocit, že mají originální hru. O tom je tato amnestie. To je vše. Nečekáme, že něco zásadního na této akci vyděláme.
Kvalita hry je, myslím, naprosto odpovídající běžným zvyklostem. Nesetkali jsme se s reklamací tohoto typu, přestože na ni má zákazník nepochybně nárok, obzvlášť při nákupu na internetu. Kdyby hra nesplňovala běžná kritéria NIKDY by nemohla dostat tak vysoká hodnocení od redaktorů odborných časopisů. Matení veřejnosti by si nikdo z nich nevzal na triko. Recenzi varující hráče před nákupem nekvalitní a nefunkční hry Numen si nevybavuji. Dál už je to jen otázka individuálních nároků a měřítek – žádná hra nemůže oslovit každého.
Poslední dva odstavce tvého příspěvku nemůžu věcně komentovat. To vážně nejde .-)
Marek: Ano dělám chyby při psaní čarek a místo „slovo čarka mezera“ píšu „slovo mezera čarka“.Je to hrůza, ale narozdíl od jiných je alespoň sem tam používám stejně jako diakritiku a nepíši s hrubkami resp. se o to snažím, ale nekritizuju ostatní za to, že ty čarky nebo diakritiu na internetu nepoužívají.To samé plati i u psaní hovorovou čestinou.Nenapsal jsem tu komentář proto, aby jsi/jste v něm hledal chyby.Nikdo není dokonalý.Tento způsob útoku mi přijde docelá trapný.
1.Skutečně jsem nepočítal s tím, že budu muset napsat 2x po sobě, že se jedná o verzi ze Score.Bugy se překousnout dají, ale to, že hra padá už ne.
2.Tento bod navazoval na bod 1.“Neoficialni distribuce“ jak jsi uvedl ve svém přispěvku předpokladám znamená torrent atp. Steam a jiné to asi nebudou.
Svůj pohled co se týče recenzi jsem již napsal, takže bych se jen opakoval.
Vaše další reakce již není nutná, protože by nic nezměnila.Každopádně doufám, že až se objeví váš blog na strankách nějakáho herního webu ( Games.cz například ), tak budete opravovat pravopisné chyby tamních diskutérů stejně aktivně jako mé 🙂
Tvuj problem s carkami jsem nekritizoval, pouze zminoval jako vysvetleni toho, jak bylo snadne dat si tve prispevky tady a na hrej.cz dohromady. Ono je vazne nestandardni vymetat fora pod ruznymi nicky a aktivne se na nich vymezovat vuci necemu, co se te patrne vubec netyka. A to mi vadi extremne.
Za 79 Kč podle mě Numen stojí. Spousta lidí má celkem rádo akční RPGčka a pokud je navíc v češtině, není co řešit. Musím bohužel ale konstatovat, že za full price to žádný trhák nebyl:-( Když si vezmu, že dneska pořídím např. Borderlands /taky akční RPG, i když jiného typu/ na Xbox za 599 Kč….
Zdravicko az teraz som si precital vsetko ku kauze Numen z pred roka.
Cela ta vasa reakcia sa mi zda detinska.
Nemyslim si ze Numen dosahuje takych kvalit aby sa mohol predavat za 599 korun. Realna cena takej hry je ako novinka 9.99 eur a 4.99 po zlave.
Jednoducho si myslim ze ste si potrebovali kompenzovat komplex z toho ze hra nemala dobru predajnost.
Neobhajujem pocinanie toho chalana ale vybijat si na nom neuspech je smiesne.
Vsetky hry ktore su inovativne a dobre maju aj dobre predajnosti.
Myslim si ze prvy krok treba spravit u seba a potom poucovat komunitu hracov.
Hru inac mam kupenu zo steamu(rozumna cena umerna hre). Hru som priesiel, nebola zla ale ani nicim ma nenadchla.
Nechcem vas urazat, ani poucovat, v kazdom pripade stop whining a robte dobre a prepracovane hry, ludia maju hlavu a aj ked vzdy sa najde zopar piratov, su ludia ktori si originalku dobrej hry kupia.
Pingback: Můj milý deníčku… « 23:55 – Cinemax blogguje