Nomen omen

Jak už napovídá označení slovního druhu, jméno je prostě podstatné. U her to platí dvojnásob. Dnes si rozebereme aspekty, na které je nutné se ohlížet při hledání názvu hry. Na první pohled je se zná, že na tvorbě her je hledání názvu hry triviální a zábavná věc, ve skutečnosti je to peklo.

Pracovní název
Na počátku bylo… pracovní název. No schválně zkuste začít vymýšlet hru a nedat jí název. Vždyť i ten adresář nebo první dokument s konceptem musíte nějak pojmenovat. V opačném případě dopadnete jako Dinamic Software v roce 1986 a vydáte hru Nonamed 🙂

Není dobré pracovní název zveřejňovat. Není dobré si pracovní název oblíbit, protože pokud volbě hry nevěnujete dostatečnou pozornost, tak můžete později narazit. Mnohem lepší je místo pracovního názvu rovnou vymyslet (tedy raději promyslet) název finální nebo používat codename, tz. jméno, které určitě použít nemůžete. V každém případě platí, že jakmile začnete o svém projektu veřejně mluvit (ať už s budoucími hráči, médii nebo vydavateli), je dobré mít již finální název.

nomenomen2

TM © ®
Bez rešerše se vám pravděpodobně stane, že vymyslíte již vymyšlené. Her již vyšli statisíce (pokud budeme počítat všechny platformy). Je dobré svoje nápady prověřit v databázích ochranných známek, nebo alespoň v Googlu. Autor freeware hry vás pravděpodobně žalovat nebude, ale Betheshda určitě ano. Své by o tom mohl vyprávět Notch, autor Minecraftu, který se díky svému zázemí do sporu „Scrolls vs. The Elder Scrolls“ pustit mohl.

Není Scroll jako Scroll...

Dále nesmíte zapomínat na jména filmů a literární děl, jména sportovců, zpěváku a dalších celebrit. Obecně platí, že čím víc peněz daná značka vydělala, tím víc je chráněná. Typickým příkladem jsou olympijské hry.

Výňatek z příručky, která definuje, co vše bylo chráněno v souvislosti s poslední letní olympiádou:
– The Olympic Symbol (olympijské kruhy)
– Slovní spojení ‚London 2012‘
– Následující slova: ‚Olympic‘, ‚Olympiad‘, ‚Olympian‘ (a jejich tvary, včetně množného čísla a slov velmi podobných – například ‚Olympix‘
– Motto: ‚Citius Altius Fortius‘ / ‚Faster Higher Stronger‘
Zdroj: http://www.london2012.com/documents/brand-guidelines/guide-to-protected-games-marks.pdf

Na hru, která se v názvu jakkoliv odkazuje na olympiádu, může nezávislý vývojář prostě zapomenout.

Nic vám sice přímo nebrání vaši mičurinovskou hru pojmenovat třeba DIABLO TREE, ale můžete si být jistí, že pokud získáte publicitu nebo se bude hra dobře prodávat, tak se žaloby jistě dočkáte. A není nic horšího než již hotovou hru přejmenovávat.

Unikátnost vs. přímočarost vs. SEO
Jedním z řešení, je vymyšlení vlastního jména, které je naprosto unikátní. Na druhou stranu, jak napovídá nadpis tohoto článku, je dobré, aby jméno hry co nejvíce korespondovalo s obsahem. V ideálním případě se vám podaří obojí. Zároveň je dobré dát si pozor, aby název nebyl příliš obecný. Sice může vaši hru dobře vystihovat, nenarazíte na copyrightový problém, protože ty nejobecnější věci naštěstí registrovat nejdou, ale budete mít problém s vyhledávači. Vaši hru, o virtuálním pekařství, Bread nikdo mezi 351 miliony výsledků z Googlu opravdu nenajde.

Během rešerše používejte na ověřování domén pouze funkci „Whois“ od správce com domény, kterou naleznete na webu http://nic.com/  Ověřit zda je doména volná můžete sice na spoustě webů. Ale pak se vám může stát, že než se rozhodnete doménu zaregistrovat, tak vás provozovatel takového webu předběhne a doménu vám nabídne za výrazně vyšší cenu.

Konotace
Určitě se vyplatí konzultovat název s rodilým mluvčím (ideálně jak v USA, tak v UK). Vyhnete se tak mnohým faux pas. Dirty Sanchez, není prostě vhodný název ani pro závodní hru, která se odehrává mezi kaktusy v Mexiku. Ale i mnohem nevinnější názvy mohou mít nepříjemné konotace.  Pozor i na fonetickou podobnost. Mezi US a ASS je opravdu rozdíl minimální.

ds

Závěr
A pokud se vám podaří projít úspěšně celým tímto martýriem, zbývá už jen poslední detail. Jaký? No přece vymyslet, vyvinout, odladit a vydat vaši hru.

Lukáš (CINEMAX)
Tento článek vyšel v časopise LEVEL č. 223