A to je „zelený“ konec, přátelé…

V posledních letech jsem velmi skeptický z vývoje herního průmyslu. Proč ale rovnou mluvit o konci? Nemluvím o něm já, ale přímo Gabe Newell (spoluzakladatel a ředitel Valve). Ten dal na nedávno proběhlé konferenci Steam Dev Days jasně najevo, že dny komunitního projektu Greenlight jsou pomalu sečteny. Jak praví klasik, když něco končí, tak něco jiného začíná. Otázkou zůstává, zda to nové bude lepší. No, než Greenlight bude lepší cokoliv. O této službě jsem v minulosti psal víc než dost. Je pravda, že prvotní nadšení vyprchalo i z většiny těch nejzarytějších fanoušků Valve.

SteamDevDays

Myšlenka to byla jistě dobrá a zajímavá, ale realizace se prostě nepovedla. Připomenu jen ty největší problémy. Zejména jde o absolutní netransparentnost pro vývojáře. Pravidla byla tak vágní, že do teď není jasné, jakým způsobem se o hrách rozhodovalo. Nejen z mých zkušeností se nakonec ukázalo, že nešlo ani tak o komunitní volbu, ale vlastně o marketing na nečisto. Je jistě krásné přesvědčit desetitisíce hráčů, aby hlasovali pro vaši hru, ale je neuvěřitelně frustrující, že nemáte možnost s takto vytvořenou komunitou dále pracovat. Po vydání greenlightované hry není možné tuto komunitu přímo oslovit. Rádi bychom například místo obvyklých plošných slev pro všechny nabídli slevu právě těm hráčům, kteří Inquisitora takto podpořili hlasováním. To by zároveň mohla být skvělá motivace i pro hráče, aby se více zajímali o hry, které se o jejich přízeň ucházejí. Místo toho jsou pouze v naprosto nepřehledném katalogu, o který se nikdo nestará.

TIP: Katalog českých her na Greenlightu.

Během prvního roku existence byly schvalovány hry po desítkách v každém kole. Bylo to napínavé a stresující. Po roce, k prvnímu výročí, bylo najednou schváleno 100 her a toto „vražedné“ tempo pokračuje i dále, aktuálně dostalo zelenou přibližně 600 titulů. Tempo vydávání je ale výrazně nižší. Takové množství titulů nemůže aktuální systém rozumně zvládnout. Ze slov Gaba Newella je jasné, že se chystá zásadní změna portálů, která bude lépe připravena pro zvyšující se množství her, které zde budou v budoucnu vycházet. Čeká nás přerod z portálu vydavatelského typu, kam jsou tituly vybírány, na více automatizovaný portál typu jablečného AppStore. V blízké budoucnosti tak bude pro vývojáře snazší hru vydat, ale bude výrazně těžší se na takto zvětšeném portálu prosadit. Dalším krokem, který potvrzuje tuto hypotézu, je i zavedení uživatelských recenzí, které jistě pomáhají hráčům lépe se orientovat ve zvyšujícím se počtu her.

Největším problémem Valve je samotné Valve. Steam je jistě úžasná distribuční platforma, ale je jasné, že pokud by vyrostla silná konkurence, tak by to prospělo všem. Konkurenčních portálů existuje velké množství, ale i tak se dá říct, že Steam má v současné době prakticky monopol, a je logické, že tohoto postavení náležitě využívá, a nebál bych se říct, že dokonce místy zneužívá. Osobně nejvíc fandím polskému GOGu, protože jako nás hráče neotravuje s DRM. Je zajímavé, že uživatelské recenze byly na tomto portálu od jeho počátku a byl tak vlastně více komunitní než samotný Steam. Rád vyměním pohodlí online klienta, který mne neustále sleduje, hlídá, zkoumá a socializuje s ostatními hráči, za trochu toho oldschoolového klidu. Mám rád, když si prostě hru stáhnu, nainstaluju a hraju. A jak to vidíte vy?

Lukáš (CINEMAX)
Tento článek vyšel na http://hrej.cz