Důležitá je nejen forma, ale i platforma

Poznámka na úvod: Každoroční předsevzetí, že se budu blogu více věnovat stále nevychází. Paměť a stárnutí prostě nejde dohromady. Doufám, že během tohoto léta si vzpomenu víckrát. Postupně alespoň doženu manko ve vydávání starších komentářů, které píšu pro časopis Level. Skluz mám veliký, tak se můžete těšit na celou sérii článků, které budu zároveň doplňovat o aktualizace. Zrovna tento jich bude potřebovat celou řadu.

Správná volba platformy může úspěšnost projektu zásadně ovlivnit. I zde někdy méně znamená více. V tomto článku je uvedeno hodnocení jednotlivých platforem zejména z pohledu vývojářů her, a to především nezávislých (s důrazem na hardcore hry). To, co je pro hráče výhoda, může být pro vývojáře nevýhoda.

PC
Již řadu let to vypadá, že platforma PC umírá. Není to tak, jen se za posledních deset let proměnila více, než by si kdo mohl myslet. Dalo by se říct, že PC je nemrtvé, což znamená, že tato platforma tu bude ještě dlouho. Všechny zombie, když dojde na nejhorší, se začnou požírat. Tento proces vzhledem k jejich velkému počtu a neustálému rozšiřování bude trvat ještě dlouho. Požírání započalo novodobou vlnou pirátství a brutálních slev, kterými se tvůrci her snaží bojovat z posledních sil.

V dnešní době se jedná o nejotevřenější platformu s prakticky nulovou bariérou vstupu. Vyvíjet pro PC může prostě každý. Nejsou potřeba ani speciální programátorské dovednosti, ani speciální vybavení. Existují stovky rozličných nástrojů, ať už pro zapálené amatéry, nebo pro profesionály, které jsou zcela zdarma, nebo stojí pouhé desítky až stovky dolarů.

O co jednodušší je hru vytvořit, o to komplikovanější je ji prodat. Vydat hru v krabičce je pro většinu nezávislých vývojářů prakticky nemožné. Proto je nutné se zaměřit na digitální distribuci, prodejních kanálů je opravdu nepřeberné množství, ale klíčový portál Steam je v současné době zaklet systémem Greenlight (na zelenou čeká aktuálně více než tisíc her). A bez Steamu to jde opravdu těžko.

Gabe

Aktualizace: Valve upouští stavidla, od prvního výročí začaly hry dostávat zelenou ve velkém. K dnešnímu dni již vyšlo z této skupiny 358 her, dalších 1021 již má zelenou, ale toto zelenání evidentně povzbuzuje další vývojáře a fronta čekajících titulů (aktuálně 1709) se stále prodlužuje. Bohužel, seznam čím dál víc obsahuje naprostý odpad nebo úlety typu Grass Simulator 2014. Troufám si prorokovat, že ještě během tohoto roku dojde k finální změně a z původně exkluzivního portálu se stane „obyčejný appstore“. 

iOS
Nemusíme se tu zabývat casual hrami pro telefony. Ale i kdybychom za skutečnou platformu považovali pouze tablety, tedy přesně řečeno iPady, tak si musíme uvědomit, že jich Apple prodal více než 100 miliónů. Je jich tedy více než XBOXů.

Bariéra vstupu také není vysoká – Applu zaplatíte 99 dolarů ročně. Ale pokud to s vývojem na tuto platformu myslíte vážně, tak budete potřebovat minimálně šest různých zařízení na testování, a to už trochu leze do peněz. Navíc, každý rok Apple představí nový model telefonu i tabletu.

Výsledné hry se prodávají pouze na jednom místě (AppStore). A to je právě největší riziko a loterie. Každý den vyjdou desítky nových her! A každý vývojář by chtěl, aby se o jeho hru zajímala média a hlavně hráči. Vzhledem k tomu, že nejobvyklejší cenou hry je jeden dolar, tak zároveň potřebuje prodat násobně více her než například na pécéčku.

Android
Osobně nemám tuto platformu rád. Vzhledem k její systémové otevřenosti je mnohem jednodušší instalace pirátských verzí her (ano i při ceně jednoho dolaru se pirátství pohybuje v desítkách procent). O této platformě platí prakticky to samé co o iOS. S tím rozdílem, že různých zařízení s různým výkonem, rozlišením a poměrem stran, je mnohem více. Vývojářům život komplikuje také velké množství různých verzí operačního systému. Nejrozšířenější je stále verze 2.x.x. – celosvětově skoro 50 % všech instalací. Vzhledem k tomu, že životní cyklus mobilů je výrazně kratší, tak je to stejné, jako by dnes vývojáři PC her museli podporovat Windows 98.

Segmentace Android platformy

Segmentace Android platformy

Aktualizace: Před pár dny Google představil novou verzi Androidu, stále se mu ale nedaří dohnat Apple. Segmentace trhu je obrovská. Situace se lepší, ale i tak má KitKat pouhých 13,6%. Pro vývojáře je to džunge, do které se pouštět je čiré bláznovství. Světlo na konci tunelu již zhaslo, ale třeba inženýři z Googlu nakonec přijdou na způsob jak ho opět rozsvítit, ale moc bych na to nesázel. 

Sony PS2, PS3, PS4
Dobrodruhům je možno doporučit platformu PS3. Aktuálně je prodáno více než 75 miliónů kusů a dá se očekávat, že bude její život pokračovat ještě řadu let, stejně jako to bylo u PS2. Výroba konzole Playstation2 byla ukončena až na konci roku 2012 a celkově se jí prodalo více než 160 miliónů.
Proč dobrodruhům? No PS3 má mezi vývojáři špatnou pověst, zejména vzhledem k neobvyklé architektuře. Jako další bariéru vstupu nutno připočítat i nemalé náklady na pořízení devkitů, které jsou nutné pro vývoj her pro tuto platformu.

Před několika týdny byla představena PS4, která je vlastně jen zakuklené PC. Sony se poučilo a vyšlo vstříc vývojářům, ale otázkou zůstává, jak na to zareagují hráči a fanoušci této platformy. Kupovat průměrně výkonné PC není sexy.

265281-0az2XIW

Aktualizace: Kupovat průměrně výkonné PC je nakonec víc sexy než jsem si myslel. Z pohledu vývojáře je pro mne Sony stále nejtajemnější firmou a jejímu přístupu nerozumím. 

Microsoft X360, X8
Na rozdíl od PS2 je původní XBOX již dávno zapomenut. Aktuální konzole XBOX360 je prodáno prakticky stejně jako PS3. Vhledem k přístupnější architektuře je vývoj jednodušší, ale i umístit hru na trh (ať již retailový, nebo digitální) je zejména pro nezávislé vývojáře velmi komplikované.
Podle všech indicií bude letos představen a zřejmě uveden i do prodeje nový XBOX – často označován jako XBOX720. Osobně si myslím, že to bude spíš XBOX8 a bude navazovat na aktuální Windows 8. Uvidíme, zda to bude stejně jako PS4 také „jen“ zakuklené PC.

Xbox Family

Xbox Family

Aktualizace: Moc daleko od pravdy jsem nebyl, XBOX 8 se nakonec jmenuje XBOX ONE. Jeho uvedení na trh bylo zmatenější než obvykle. Čeští hráči se ho oficiálně dočkají až v září tohoto roku. Na druhou stranu byl hned při uvedení X1 oznámen program ID@Xbox, který je určen pro nezávislé vývojáře. Po řadě měsíců od registrace můžu konstatovat, že jsme stále ve frontě a přešlapujme na místě. Mimo řady nadšených newsletterů bych uvítal buď devkit nebo alespoň informaci kolik vývojářů je v pořadí před námi . Takhle si podporu nezávislých vývojářů opravdu nepředstavuji. Obávám se, že s vývojem na X1 začneme až v okamžiku, kdy Microsoft odemkne konzole a již nebude potřeba speciální devkit.

Nintendo Wii, WiiU a 3DS
Nintendo se za posledních několik let stalo nejpřístupnější platformou pro nezávislé vývojáře (z velké trojky). Umístit hru na Nintendo e-Shopu je mnohem snazší než se probojovat do XBLA.

Podobně jako Sony, i Nintendo vždy nabízelo unikátní hardware. Což pro vývojáře znamená velké komplikace − zejména nedostatek nástrojů od třetích firem je velký problém. Ale situace se mění, pro novou platformu WiiU je již portován na příklad engine Unity3D. Podobně jako u XBOXu a Playstationu je nutná investice do devkitů.

Nintendo 2014

Aktualizace: Jako příznivec Nintendo platforem mám radost, že WiiU má stále šanci uspět. 2 miliony prodaných kusů Mario Kart 8 za první měsíc a line-up her představených na letošní E3 jsou snad dost pádné argumenty, že Nintendo na odpis ještě není.

A teď babo raď 🙂

Aktualizace: Jak baba poradila? Kapesní konzole Nintendo 3DS se stále dobře prodává a my právě v těchto dnech finišujeme náš první titul – The Keep. Pokud jste o tomto oldschoolovém dungeonu ještě neslyšeli, tak se můžete podívat na video z alpha verze.

Lukáš (CINEMAX)
Tento článek vyšel v časopise LEVEL č. 228