01000110010101010100001101001011 aneb upload začíná
Počítačové pirátství bylo, je a bude. Ale to neznamená, že se autoři (hudby, filmů, her a softwaru) musí smířit s tímto faktem. Takže házím další porci hrachu.
Definice
Pirát ze staré školy – pasivní (nebezpečnost nízká)
Je paranoidní, bojí se, že bude odhalen, nelegální data uchovává na zaheslovaných discích, používá proxy servery a anonymizéry. Miluje zaheslované ftp servery, kde je „všechno“.
Pirát ze staré školy – aktivní (nebezpečnost vysoká)
Snaží se vydělat. V době, kdy není Internet zrovna nejrychlejší, nabízí pálená CD/DVD. Jeho zákazníci si vybírají z dlouhých seznamů. Většinou se ničeho nebojí, balíky odesílá z bydliště své babičky. Internet používá k inzerci, šíření seznamů a zaručených receptů, jak se nenechat chytit, které často končí obálkou s modrým pruhem.
Novodobý pirát – pasivní (nebezpečnost nízká)
Internet považuje za knihovnu, ze které si může cokoliv stáhnout. Nic neuploaduje, protože to nepokládá za nutné – stejně tam už všechno je. Je ochoten platit hostingovým službám, aby komfort downloadování byl co největší. Bývá nezkušený. Často končí se zavirovaným počítačem, který vyžaduje totální reinstalaci.
Novodobý pirát – aktivní (nebezpečnost vysoká)
Downloaduje, uploaduje, reuploaduje. Dostává provize od hostingových služeb. Masíruje si ego množstvím dat, která dává k dispozici.
Novodobý pirát – aktivista (nebezpečnost vysoká – demagog)
Speciální druh. Ke svému pirátství se hrdě hlásí. Dokáže být velmi arogantní, protože on přeci dělá „správnou“ věc. V internetových debatách vystupuje pod velmi vtipnými přezdívkami. Snaží se ostatní přesvědčit argumenty, které je velmi snadné vyvrátit (pozn. pravděpodobně doufá, že jejich neustálým opakováním začnou platit). Většinou z toho vyroste.
Novodobý pirát – alibista/podnikavec (nebezpečnost velmi vysoká)
Neuploaduje, ale piráty organizuje, nabízí jim prostor, kde linky zveřejňovat. Podporuje jejich činnost. Vydělává zejména na inzerci. Parazituje na nelegální činnosti aktivních pirátů a pomáhá jim budovat komunitu.
Mýty a fámy
Z nenahraných CD/DVD/HDD platíme autorům poplatky
Všichni platíme poplatky z prázdných CD, DVD, paměťových médií, mechanik, tonerů atd. Tyto poplatky se bohužel přerozdělují pouze mezi tvůrce audiovizuálních děl – autoři her se mezi ně dle zákona nepočítají. Bohužel božský Kája zatím žádnou hru nevydal, tak změna těchto zákonů je v nedohlednu. Vývojáři jsou plátci těchto poplatků, protože tato autorským poplatkem zdaněná média nutně potřebují a využívají při své práci.
Když si hru koupím, autor stejně nic nedostane
Rozšířený omyl. Vývojáři jsou placeni většinou vydavateli. Ani úspěšné studio si v případě komerčního neúspěchu nemůže být jisté, že mu vydavatel zadá další zakázku (příkladů je mnoho). Vývoj počítačové hry není levná záležitost. U nízkorozpočtového projektu se náklady počítají v milionech. U velkých AAA her klidně i ve stovkách milionů korun. Nezávislý vývojář si vše platí sám, je závislý na tržbách/zisku distributora.
Hry jsou nekvalitní; pokud by autoři udělali kvalitní produkt, tak se hra nebude stahovat
Právě naopak, pravidla o nabídce a poptávce platí i u uploadu/downloadu. Nejvíce se pochopitelně stahují kvalitní hry, protože kdo by chtěl hrát ty nekvalitní. J Statistiky tento mýtus jasně vyvracejí.
Kdyby byly hry levnější, autoři by vydělali více
Opak je pravdou. Úspěch většiny her je bohužel více závislý na velikosti marketingového rozpočtu než na samotné kvalitě hry. Bohužel začít prodávat novinku za 199 Kč je opravdu riskantní krok, který přináší zisk více obchodníkům než samotným vývojářům. Čím je cena hry vyšší, tím je větší i podíl, který vývojář obdrží (pozn. u her Inquisitor a Numen jsme peníze ušetřené za marketing a dabing investovali přímo do hráčů, tzn. do nižší ceny při vydání hry).
Hry jsou předražené, Češi si je nemůžou dovolit kupovat
Pokud chcete ušetřit, tak si stačí počkat. Sleva, reedice, covermout nebo prodej v novinovém stánku čeká nakonec většinu her. Zároveň jsou hry každý rok levnější a levnější (jak nominálně, tak i reálně).
Srovnání cen za posledních 10 let (ČR, hry pro PC):
Rok 1999
cena piva 16 Kč, průměrná mzda 12 797 Kč (800 piv nebo 9 her),
cena herní novinky cca 1 499 Kč (93 piv),
náklady na 10 zaměstnanců s průměrným platem za rok cca 2 miliony korun
Rok 2004
cena piva 20 Kč, průměrná mzda 18 992 Kč (950 piv nebo 16 her),
cena herní novinky cca 1 199 Kč (50 piv),
náklady na 10 zaměstnanců s průměrným platem za rok cca 3 miliony korun
Rok 2009
cena piva 24 Kč, průměrná mzda 22 992 Kč (958 piv nebo 23 her),
cena herní novinky cca 999 Kč (42 piv),
náklady na 10 zaměstnanců s průměrným platem za rok cca 4 miliony korun
6. Když si hru stáhnu, tak nikomu nechybí
Hra z obchodu sice nezmizí, ale hra, kterou si nikdo nekoupil, nic nevydělá. Není pravda, že počet stažení je roven ušlému zisku. Ale na druhou stranu, pokud by pirátství neexistovalo, tak by prodeje byly určitě významně vyšší. O počtech lze spekulovat do nekonečna, ale v tom rozhodně není ten zásadní problém. Problémem je, že platící hráč dotuje piráta, který hraje zadarmo, a to určitě není fér.
Závěr
Slogan na závěr: „Kupujte hry, nebo nebudete mít co hrát.“
Můžete s tím nesouhlasit, můžete se dokonce i rozčilovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat.
Lukáš (CINEMAX)
Pěkné shrnutí. Akorát tohle už podle mě dávno není pravda, maximálně u těch pod 12 let: „Bývá nezkušený. Často končí se zavirovaným počítačem, který vyžaduje totální reinstalaci.“
Ad „Bohužel božský Kája zatím žádnou hru nevydal, tak změna těchto zákonů je v nedohlednu.“ Obávám se, že tady jste poněkud vedle. Důvod, proč se náhradní platby za mj. prázdná média nerozdělují autorům počítačových her, je prostý: počítačové hry (resp. veškerý SW) *na rozdíl od audiovizuálních děl není dovoleno kopírovat pro vlastní potřebu*. Pokud byste tedy v tomto ohledu chtěli změnit zákon, stali by se okamžitě všichni „pasivní“ piráti z tohoto článku zcela legálně se chovajícími uživateli; nemyslím, že by vám zrovna tohle nějak pomohlo.
Máte pravdu. Musíte si, ale uvědomit, že autorské poplatky jsou záplatou státu, který není schopen uhlídat piráty. Navíc i audiovizuálních děl je nelegální kopie šířit. Legálně si můžete vyrobit kopii pouze z originálu. Je možné, že podobná „legalizace“ downloadu by i u SW vedla k mnohem přehlednější situaci. Stávající stav je nejhorší možný.
Zdravím, v dnešní době bych ne zcela se vším souhlasil .. hry mohou být levnější a ano hry jsou u nás předražené .. pokud by výrobci her přeskočili maloobchodníky a prodávali hry přímo jde celá marže jim a nemusí se o nic dělit (viz mlékomaty) , dále hry jsou předražené stačí se podívat například na cjs-cdkeys.com, kde hry koupíte i výrazně levněji (sami autoři proklamují, že hry nakupují na trzích kde stojí méně než v evropě). Lehce po vydání jsem tam koupil BFBC2 o 500Kč levněji ne u nás! .. Cena za AAA hru při přímé distribuci 500Kč si myslím, že je vyhovující. Ostatně proč by steam dělal výprodeje a zlevňoval hry až o 90% když by se to nevyplatilo 😉
Můj názor, za kterým si stojím.
kdo si treba vydelava grafikou a nekoupi si origos Photoshop, je zmrd..
kdo chce aby clovek co si grafikou nevydelava platil plny licence, je zmrd taky..
—
mas za to, ze kdyby se zrusilo „piratstvi“, coz je asi technicky nemozny k lidsky povaze, zisky autorum by rostli?? Upad si? i kdyz ani, nekterym ano…
Jak by k tomu asi prisli zacinajici kapely, neznamy vyrobci novejch neznamejch programu a mnoho dalsich?
jinymi slovy, proc si nekoupit originalni hudebni CD naky kapelky co mam rad, nejsem vasnivej sberatel, spis chci podporit tyhle tvurci lidi… jenze to se o nich nekde musim dozvedet, nekde je slyset, pak si je chci stahnout doma, nakou dobu je poslouchat, stahnout si jejich dalsi cd a ouhle, sou fakt dobry… pak muzu zamirit do jejich e-shopu… obracene to urcite nefunguje…
Ono je otázka, proč by někdo měl mít právo používat něco zadarmo, kde se tohle právo bere? K Photoshopu jsou alternativy, které jsou levnější nebo úplně zadarmo. Nikdo nikoho nenutí používat doma Photoshop nebo jo?
Pokud by pirátství neexistovalo, tak by začínající kapela měla rozhodně víc šancí než má teď. Právě proto, aby zaujala, tak by mohla nabídnout třeba své první album zadarmo nebo za velmi nízkou částku. Když to neznámá kapela udělá dnes, tak se nestane vůbec nic, protože to není výhoda, protože „zadarmo“ se dá stáhnout prakticky cokoliv.